Dezmembrări Auto - Piese Auto SH - Dez.ro Site-ul Dezmembratorilor din România!

Afla simptomele bobinei de inductie defecte, cauzele si cum le identifici usor

Timp de citire: 6 minute

Masina ta nu mai functioneaza perfect si banuiesti ca problema ar fi bobina de inductie defecta? Afla din acest articol care sunt principalele simptome pentru o bobina de inductie defecta si care sunt toate aspectele legate de acestea pe care ar trebui sa le cunosti!

Afla simptomele bobinei de inductie defecte, cauzele si cum le identifici usor

➤Cuprins:

  1. Ce este bobina de inductie, cum functioneaza si care este rolul ei?
  2. Ce defectiuni pot sa aparea la bobina de inductie si care pot fi cauzele si simptomele?
  3. Pot exista simptome ale bobinei de inductie diferite, in functie de marca masinii?
  4. Cum iti dai seama daca bobina de inductie este defecta?
  5. Cum poti sa previi eventualele defectiuni ale sistemului de aprindere?

☛1. Ce este bobina de inductie, cum functioneaza si care este rolul ei?

Bobina de inductie este o piesa a masinii care are rolul de a transforma curentul de joasa tensiune, in curent de inalta tensiune. Astfel, ea poate fi numita si transformator, avand un rol foarte asemanator. Ori din lipsa de timp, ori din neglijenta, multe persoane omit sa ofere atentie acestei componente. Cu toate acestea, ea poate genera probleme la un moment dat, indiferent de modelul masinii.

Bobina de inductie face parte din instalatia electrica a autoturismului, care este compusa din:

  • sursa de producere a curentului (alternatorul)
  • sursa de acumulare si debitare a energiei electrice (bateria)
  • organele care consuma curentul (intreg echipamentul de aprindere)
  • consumatoarele suplimentare
  • cablul electric

bobina de inductieElementele instalatiei electrice sunt legate intre ele printr-un conductor. Intreg echipamentul de aprindere al autoturismului are rolul de a produce scanteile electrice necesare pentru aprinderea combustibilului  din cilindrul motorului. In cazul motoarelor cu carburant, dupa comprimarea amestecului de carburant in spatiul de cilindru, acesta este aprins de catre o scanteie electrica, ☛aprinsa cu ajutorul bujiei.

Pentru producerea acelei scantei, nu este indeajunsa o tensiune numai de 6 sau 12 V, ci una mai mare, astfel scanteia nu se poate produce decat daca bujia este alimentata cu o tensiune de pana la 15.000-20.000V. Pentru a se produce o tensiune suficient de puternica, precum cea mentionata anterior, este nevoie de un ansamblu complex de piese, care sa converteasca curentul de joasa tensiune, in unul de inalta tensiune. Aici intervine transformatorul de tensiune, numit si bobina de inductie, care are acest rol de a transforma curentul dat de bateria masinii, intr-un curent de inalta tensiune, absolut necesar producerii scanteii.

In afara de acest sistem clasic, pe care majoritatea autoturismelor il au, mai exista si aprinderea electrica, care se regaseste in cazul autoturismelor electrice. Acolo se intalnesc doua circuite: unul prin care trece curentul de joasa tensiune si altul, prin care isi face loc curentul de inalta tensiune.

☛Instalatia de aprindere cuprinde urmatoarele componente:

  • baterie
  • bobina de inductie
  • alternator
  • suport distribuitor (ax cu came)
  • ciocanele si contactul fix
  • capsula vacumatica si condensatorul
  • bujiile

Functionarea bobinei este data de fenomenul inductiei electromagnetice, adica intreruperea curentului de joasa tensiune, in urma careia ia nastere curentul de inalta tensiune.

In cadrul instalatiei de aprindere, se afla si bujia, care are rolul de a conduce curentul spre camera de ardere, unde se produce aprinderea combustibilului, prin scanteie. In timp ce motorul functioneaza, principalele parti ale bujiei incep sa se incalzeasca, fapt cauzat de diferentele de temperatura dintre camera de ardere si partea care este mult mai expusa mediului exterior, ambiant, precum si variatiile de temperatura.

O functionare cat mai buna a bujiei este influentata de pastrarea unei temperaturi moderate, in jur de 500-600 grade Celsius, temperatura la care se ard depunerile de pe componenta. In cazul temperaturilor mult mai mari, au loc aprinderile secundare, atunci cand motorul incepe sa piarda din putere si sa functioneze intermitent.

Cand alegi bujiile potrivite, trebuie sa tii cont de cateva aspecte: pentru motoarele cu raport de compresie si turatie mare se aleg bujii reci, iar pentru motoarele mai lente, se vor alege bujii calde, pentru a evita depunerile de ulei pe electrolizi, ulterior poluarea. De asemenea, pentru motoarele uzate se vor folosi tot bujii calde.

☛2. Ce defectiuni pot sa apara la bobina de inductie si care pot fi cauzele si simptomele?

Printre cele mai frecvente defectiuni ale instalatiei de aprindere, respectiv bobina de inductie, se numara: batai ale motorului la turatii mici sau mari, rateuri la ambalarea motorului, o aprindere neregulata in cazul turatiilor mai mari, supraincalzirea motorului sau, in unele cazuri, aprinderea nu are loc.

Una dintre cauzele defectarii bobinei de inductie poate fi uzarea bujiilor, sau defectarea acestora. Daca motorul bate la turatii mici, cauza poate fi ruperea arcului regulatorului centrifugal, iar in acest caz, nu este obligatorie inlocuirea acestuia.

Bobina este cuprinsa de carcasa eponita, care este asamblata cu ajutorul suruburilor. In interiorul acesteia se gaseste uleiul de transformator, care are rolul de a raci. Pentru a evita supraincalzirea motorului, in cazul unor bobine, se poate monta un variator in interior.

Daca, in schimb, motorul bate la turatii mai mari, cauzele pot fi multiple, legate de reglarea nepotrivita a regulatorului, un avans prea mare la aprindere sau slabirea sau chiar ruperea arcului (cel din spatele membranei).

Avansul aprinderii poate fi reglat cu un aparat special creat in acest sens, iar in cazul in care arcul s-a rupt, este necesara inlocuirea lui. O functionare slaba a sistemului de aprindere si o aprindere neregulata, in mod constant, poate avea ca si cauze posibile urmatoarele:

  • oxidarea contactelor ruptorului
  • blocarea ciocanelului ( in cazul acesta, trebuie curatat foarte bine)
  • dereglarea ruptorului , care necesita blocarea contactelor in pozitia normala
  • o izolare nepotrivita si defectuoasa a condensatorului, caz in care este necesara inlocuirea acestuia
  • deteriorarea conductorilor de inalta tensiune
  • scurgeri datorate capacului izolant

☛Alte cauze ale defectectarii bobinei de inductie:

  • slabirea legaturilor conductelor de aprindere
  • murdarirea acapacului izolant, sau permiterea scurgerilor
  • contactele nu fac o presiune suficient de mare ( trebuie verificat arcul si, daca este cazul, inlocuit).

Supraincalzirea motorului poate fi cauzata de o aprindere foarte intarziata , influentata de regulator. In cazul in care motorul de supraincalzeste, este necesar un control asupra conductiei si clapetei de admisiune.

☛3. Pot exista simptome ale bobinei de inductie diferite, in functie de marca masinii?

Indiferent de modelul autoturismului ( Dacia Logan, Golf 4, Opel Astra, Bmw, Ford sau VW), simptomele sunt aceleasi. Ele pot varia putin in functei de model si de alte caracteristici ale masinii, insa este important ca soferii sa tina cont de toate cele mentionate mai sus, pentru a putea detecta daca intr-adevar masina are o problema cu instalatia de aprindere sau a avut loc o defectare sau slabire a unei piese componente.

☛4. Cum iti dai seama daca bobina de inductie este defecta?

De cele mai multe ori, soferii trec cu vederea anumite aspecte care pot indica o defectiune la nivelul instalatiei de aprindere, deoarece, in timpul mersului, acestea nu sunt foarte evidente. In cazul unei defectiuni serioase, care necesita verificarile mentionate mai sus, motorul va porni cu intreruperi repetate.

O aprindere neregulata in cazul turatiilor foarte mari poate fi provocata de defectarea ciocanelului sau a condensatorului, caz in care acestea trebuie inlocuite. De asemenea, deschiderea neregulata a contactelor de la ruptor poate fi un simptom al unei defectiuni la nivelul bobinei de inductie. Astfel, trebuie reglate si stranse suruburile de fixare.

☛5. Cum poti sa previi eventualele defectiuni ale sistemului de aprindere?

Secretul prevenirii unor defectari ale autoturismului si evitarea riscului de agravare este, desigur, o verificare periodica la timp si, in cazul in care soferul observa ca motorul masinii sau oricare alta componenta a acesteia provoaca reactii negative, este indicat sa consulte un specialist.

Complexitatea modelelor de masini aparute pe piata, aduc cu ele probleme cu care soferii se confrunta constant, iar acestea pot fi intr-un numar foarte mare, in functie de marca masinii. Una dintre problemele comune este defectarea sistemului de aprindere si dereglarea pieselor componente ale acestuia.

Instalatia de aprindere este una dintre cele mai neglijate parti ale autoturismului, desi face parte din sistemul de pornire al masinii. Este necesar sa te asiguri ca acestea sunt inlocuite la timp, periodic, in functie de recomandarile specialistilor sau la intervalul indicat de catre producator.

Firele de inalta tensiune, precum si conectiunile auxiliare acestora se degradeaza in timp, in functie de vechimea si modul in care a fost intretinut autoturismul. Umezeala sau praful pot sa patrunda prin izolatie, reducand foarte mult puterea de aprindere.

Defectiunile care pot sa apara la nivelul instalatiei de aprindere sunt foarte des intalnite si reprezinta mai mult de jumatate din cauzele care pot duce la oprirea din functiune a masinilor care au motoare cu benzina.

O prea mare intarziere la aprindere poate uza supraincalzirea motorului, fapt ce indica defectiuni la nivelul regulatorului de avans. Este necesar un control al conductei si al regulatorului.

Bujiile, care fac parte din instalatia de aprindere a masinii, sunt piese consumabile. Asta inseamna ca ele trebuie schimbate la un interval de timp, in functie de nivelul de uzare al componentelor. Cand zgomotul motorului este diferit si, in unele cazuri, creste foarte mult consumul de carburant, este necesara o controlare a acestora si, daca este cazul, inlocuirea lor.

Bujiile cu rupturi pot fi foarte des intalnite, asadar se recomanda verificarea atenta a cilindrilor, pentru a impiedica patrunderea obiectelor straine in camera de ardere.

Pentru a preveni eventualele defectiuni ale instalatiei de aprindere si, respectiv, ale bobinei de inductie, este necesar un control periodic si o testare specifica, precum testul CLIP sau un test de compresie.

Daca bujiile au fost verificate si, ulterior, schimbate cu altele noi, atunci se recomanda o verificare amanuntita a bobinei de inductie, deoarece cauza ar putea fi din interiorul ei, prin defectarea sau uzarea unei mici componente, care duce la o functionare nepotrivita a motorului.

Este accesibil pentru toti soferii sa faca o vizita la specialist si sa ceara o verificare periodica, mai ales ca, atat pentru verificare cat si pentru inlocuirea unor componente ale instalatiei de aprindere, costurile sunt destul de reduse.

Publicat la 13 Noiembrie 2018 în Sfaturi utile
Te-ar mai putea interesa
Epuratorul de gaze- Top 5 simptome ale epuratorului de gaze infundat+ Ce trebuie sa stiti atunci cand alegeti un epurator de gaze.
Epuratorul de gaze- Top 5 simptome ale epuratorului de gaze infundat+ Ce trebuie sa stiti atunci cand alegeti un epurator de gaze.

Odata cu trecerea timpului diminuarea factorilor poluanti a devenit unul dintre principalele preocup...

Află detalii
Motorul se opreste in mers? 5 cauze comune ale opririi motorului in mers+ top sfaturi
Motorul se opreste in mers? 5 cauze comune ale opririi motorului in mers+ top sfaturi

Desi este o piesa complexa, putem spune pe scurt ca motorul este inima unei masini. Acesta are rolul...

Află detalii