• Dezmembrari Auto - Piese Auto SH - Dez.ro Site-ul Dezmembratorilor din Romania !

Anvelopele. Clasificarea anvelopelor + caracteristicile anvelopelor de iarna.

Timp de citire: 5 minute
Anvelopele. Clasificarea anvelopelor + caracteristicile anvelopelor de iarna.

Masinile vin dotate din fabrica cu un set de anvelope, conform specificatiilor producatorului respectiv. Insa cum procedezi  atunci cand trebuie sa achizitionezi un alt set de anvelope?

Fie ca le denumim pneuri, cauciucuri sau anvelope, acestea reprezinta o componenta extreme de importanta a masinii. Practic, anvelopele sunt responsabile de rularea in conditii de siguranta a  masinii pe carosabil.

Fiind un subiect de maxima importanta, am decis ca in articolul urmator sa dezbatem toate aspectele legate de anvelope: din ce sunt fabricate anvelopele, clasificarea acestora precum si multe alte informatii utile.

Cuprins:

  1. Ce sunt anvelopele si care este structura unei anvelope?
  2. Caracteristicile anvelopelor.
  3. Clasificarea anvelopelor.
  4. Influenta anvelopelor asupra performantelor masinii.

1. Ce sunt anvelopele si care este structura unei anvelope?

Anvelopele (denumite si pneuri sau cauciucuri) sunt acele piese din cauciuc montate pe jantele masinii. Principalul rol al acestora este de a asigura o buna aderenta a rotilor masinii cu partea carosabila. Astfel, masina poate rula, accelera sau frana, in conditii de siguranta. De asemeni, anvelopele sunt responsabile si cu amortizarea vibratiilor sau altor denivelari ale carosabilului precum si cu gestionarea consumului de carburant. Identificarea anvelopelor potrivite atat masinii cat si stilului de condus, va diminua consumul de carburant.

Desi avem tendinta de a afirma faptul ca anvelopa este formata din cauciuc, acesta este de fapt un invelis al tuturor celorlalte straturi. Care sunt celelalte componente ale anvelopei?

  • Talonul – cablu de otel captusit cu cauciuc care asigura forta necesara instalarii si a mentinerii anvelopei pe rama;
  • Carcasa- este reprezentata de corpul anvelopei format din mai multe straturi de fibre de poliester. Acestea sunt dispuse fie perpendicular fie oblic fata de directia de rotatie a anvelopei, acoperite de un strat de cauciuc ce asigura etanseitatea camerei de aer;
  • Centurile- cabluri de otel cu rol de aplatizare a suprafetei de contact cu solul;
  • Peretele- asigura stabilitatea laterala crescuta a anvelopei si pastrarea presiunii de aer in interiorul camerei anvelopei;
  • Stratul de contact- cauciuc sintetic si natural ce imbraca toate celelalte straturi.

2.  Caracteristicile anvelopelor.

Fiecare masina vine echipata din fabrica cu un set de anvelope conform specificatiei producatorului. Bineinteles, dupa o anumita perioada acele anvelope se uzeaza si este necesar sa le inlocuim. Fie ca iti indrepti atentia catre un set de anvelope second-hand provenite din dezmembrari, fie ca alegi varianta anvelopelor noi, trebuie sa cunosti cateva detalii importante despre acestea pentru a le identifica pe cele potrivite.

  • Dimensiunea anvelopelor este primul si cel mai important detaliu de care trebuie sa tii cont. Cand vorbim despre dimensiunile acestora nu ne referim numai la diametru (trebuie sa fie acelasi cu diametrul jantei). Un alt aspect este latimea acestora si raportul inaltimii talonului din latime.
  • Indicele de sarcina arata incarcatura maxima pe care o poate suporta o anvelopa la pesiunea optima indicata de producator.
  • Indicele de viteza arata viteza maxima a autovehiculului pe care o poate sustine anvelopa, conform specificatiilor producatorului. Bineinteles, recomandat este sa respecti incadrarile legale ale vitezei de rurale specific fiecarui sector de drum.
  • Compozitia anvelopei. Este important de stiut faptul ca, aceste detalii le regasesti in primul rand pe profilul anvelopei. In alta ordine de idei, asa cum am aratat mai sus, o anvelopa nu este fabricata numai din cauciuc. Aceasta contone si alte materiale ce ii confera stabilitate, fiabilitate si un grad ridicat de aderenta. De retinut este faptul ca anvelopele de iarna si cele de vara sunt total diferite. Cele mai importante diferente constau in profilul si compozitia cauciucului (in cazul anvelopelor de iarna blocurile profilului sunt mult mai flexibile iar cauciucul este unul mult mai moale pentru a asigura o aderenta sporita la temperaturi scazute).
  • DOT- informatii ce definesc varsta anvelopelor. Codul DOT este format din litere si cifre si contine informatii legate de producatorul anvelopei, tara de provenienta si data fabricatiei. Primele caractere indica producatorul si tara de provenienta a anvelopei, in timp ce ultimele patru cifre indica data fabricatiei (saptamana si anul ). De retinut este faptul ca, in conditii optime de depozitare a anvelopelor noi, un an de depozitare echivaleaza cu trei saptamani de utilizare, conform studiilor realizate.

3. Clasificarea anvelopelor.

Datorita faptului ca anvelopele sunt responsabile de rularea masinii in conditii de siguranta pe carosabil, alegerea anvelopelor potrivite este una foarte importanta. Care sunt aspectele de care trebuie sa tii cont atunci cand alegi anvelopele?

1. Conditiile meteorologice :

  • Anvelope de iarna. Confectionate din cauciuc moale acestea asigura aderenta sporita pe carosabil chiar si in conditii de inghet. De asemeni, blocurile profilului sunt concepute pentru a dispersa apa atunci cand vorbim despre carosabil umed, iar lamelele trenului de rulare impiedica alunecarea rotilor in conditii de polei;
  • Anvelope de vara. Acestea sunt fabricate din cauciuc dur, rezistent la temperaturile extrem de ridicate pe care le poate atinge carosabilul in zilele caniculare. Rigiditatea cauciucului face ca aderenta anvelopei cu carosabilul sa scada cand se inregistreaza temperaturi mai mici de 7 ̊C, iar manevrabilitatea masinii sa devina anevoioasa;
  • Anvelope All- season. Acestea reprezinta un mix intre cele doua tipuri de anvelope de mai sus. Avantajul consta in faptul ca anvelopele nu mai trebuie schimbate intre sezoane. Desi par tentante, trebuie sa tinem cont ca acestea nu vor oferi aceeasi calitate si siguranta a condusului precum anvelopele de sezon.

2. Tipul de drum:

  • Anvelope de sosea. Daca circuli in mare parte pe drumuri asfaltate, anvelopele de sosea sunt ideale;
  • Anvelope mud- terrain/ off- road. Daca drumurile frecventate sunt in mare parte drumuri cu piatra cubica, noroioase sau pe teren accidentat este recomandat sa optezi pentru acest tip de anvelope. Blocurile de cauciuc ale benzii de rulare au mai multe fatete. Acestea asigura tractiune sporita pe astfel de drumuri.

3.Stilul de sofat:

  • Stil de sofat sportiv. Daca iti identifici stilul de sofat ca fiind unul sportiv, este recomandat sa cauti anvelope care asigura o buna manevrabilitate a masinii in viraje precum si distantele cele mai mici de franare;
  • Stil de sofat urban. In acest caz caracteristicile principale de care trebuie sa tii cont atunci cand alegi anvelopele sunt randamentul kilometric si consumul redus al combustibilului .

 

4. Influenta anvelopelor asupra performantelor masinii.

Este bine cunoscut faptul ca anvelopele influenteaza in mod direct performantele masinii in timpul mersului. Care sunt aspectele de catre trebuie sa tii cont atunci cand alegi anvelopele?

  • Viteza- Conform statisticilor, anvelopele de vara asigura o viteza marita de rulare a masinii. Acest lucru se datoreaza greutatii scazute- comparativ cu cele de iarna si a lamelelor profilului. A se tine cont, insa si de distanta de franare. De exemplu, in cazul unor temperaturi medii, distanta de franare mai mica o au cauciucurile de vara, atunci cand se circula cu o viteza medie de 100 km/h. In schimb, in cazul temperaturilor scazute de maxim 7 °C, anvelopele de iarna au o distanta de franare cu aproximativ 20 m mai mica decat cele de vara- atat pe carosabil umed cat si uscat.
  • Consumul- Anvelopele sunt responsabile pentru consumul de pana la 20% a combustibilului utilizat de masina pentru a rula. O anvelopa care ruleaza cu usurinta are nevoie de mult mai putina energie. Asadar, alegerea corecta a anvelopelor, fie ele si second hand, determina parcurgerea unei distante mai mari cu un plin de combustibil.
  • Aderenta- In acest caz, o aderenta sporita o au anvelopele de iarna sau cele off- road datorita blocurilor de cauciuc multifatetate ale benzii de rulare, precum si anvelopele din cauciuc moale.
  • Stabilitatea- Indiferent de tipul anvelopei pe care o alegi este important de retinut faptul ca stabilitatea este determinata de latimea anvelopei.

In concluzie, tinand cont de faptul ca se apropie perioada in care anvelopele de vara trebuie schimbate cu cele de iarna, iti recomandam sa tii cont de toti factorii indicati in articol atunci cand alegi anvelopele pentru masina ta, daca iti doresti sa obtii performante sporite in timpul condusului.

Cauti anvelope second hand din dezmembrari?  Click pe link-ul http://www.dezmembrarimasini.ro/anvelope-second-hand/   si alege anvelopele potrivite masinii si cerintelor tale.


Publicat la 11 Octombrie 2019 Publicat in Sfaturi utile

Te-ar mai putea interesa