• Dezmembrari Auto - Piese Auto SH - Dez.ro Site-ul Dezmembratorilor din Romania !

Electromotorul este defect? Iata care sunt simptomele si cauzele uzarii acestei componente, precum si solutiile la care trebuie sa apelezi

Timp de citire: 6 minute
Electromotorul este defect? Iata care sunt simptomele si cauzele uzarii acestei componente, precum si solutiile la care trebuie sa apelezi

Electromotorul este una dintre componentele esentiale ale unui autovehicul, fara de care pornirea si functionarea acestuia nu ar fi posibila. Din acest motiv, este si unul dintre elementele predispuse la a se uza sau defecta mult mai rapid decat altele.

Cuprins:

1. Ce este electromotorul, din ce este alcatuit si cum functioneaza?

2. Care sunt simptomele unui electromotor defect?

3. Din ce cauze se poate defecta electromotorul?

4. La ce solutii poti sa apelezi atunci cand electromotorul masinii s-a stricat

1. Ce este electromotorul, din ce este alcatuit si cum functioneaza?

Aceasta componenta esentiala este practic motorul de pornire al oricarei masini, fiind actionat de o forma electrica, de sarcinile din baterie. Se afla printre cele mai importante piese din constructia unui autovehicul, intrucat fara aceasta, operatiunea de pornire nu ar avea loc, iar deplasarea in conditii optime nu ar fi posibila.

Un electromotor este alcatuit din mai multe elemente, care actioneaza impreuna, formand un ansamblu:

Stator (este componenta fixa a unui demaror);

Rotor (spre deosebire de stator, reprezinta o piesa mobila din circuitul unui electromotor, insa impreuna cu acesta (cu statorul), actionate de un curent electric, produc un camp energetic ce pune motorul in functiune);

Perii colectoare (au rol in asigurarea si transmiterea curentului electric catre cele doua componente de mai sus);

Bucse (sunt elementele care stabilizeaza demarorul);

Ambreiaj (ajuta la mentinerea unei turatii regulate a electromotorului);

Solenoid (este denumit si bobina si se gaseste pe peretii cilindrului, alaturi de rotor. Este cel care cupleaza circuitul electromagnetic, fiind componenta ce pune in functiune intregul ansamblu al electromotorului, din momentul in care cheia se invarte in contact pentru a porni motorul masinii).

 

 

Componente electromotor Componenta electromotoare

2. Care sunt simptomele unui electromotor defect?

Atunci cand electromotorul are o functionare defectuoasa, semn ca incepe sa de uzeze, anumite semnale si simptome vor arata acest lucru. Uneori acestea pot fi extrem de vizibile, alteori un sofer nu isi poate da seama care este tocmai problema pentru care masina lui nu functioneaza bine sau pentru care nu porneste. Iata care sunt simptomele care arata ca un electromotor este defect:

Pornirea masinii se realizeaza cu intarziere sau este ingreunata – mai ales “la cald”, cand motorul nu este complet racit. Chiar daca actionezi contactul in mod repetat, vei observa ca masina refuza sa porneasca. Insa, inainte de a “da vina” pe electromotor, ar trebui sa te asiguri ca bateria este incarcata si ca aceasta transmite suficient curent electric.

Se pot sezisa si auzi zgomote ciudate, dubioase – acestea pot sa provina din diferite motive si surse, cum ar fi volanta crapata sau uzata, pistoane uzate, dar si de la solenoid (componenta a electomotorului).

In raport cu motorul, electromotorul s-ar putea sa inregistreze anumite “anomalii” – spre exemplu, este posibil ca atunci cand motorul masinii nu poate porni, electomotorul sa fie cauza, pentru ca acesta nu asigura necesarul de energie electrica motorului, ceea ii ingreuneaza si impiedica pornirea. Cauzele pot fi multiple: de la uzarea anumitor componente ale elecromotorului (carbuni insuficienti sau volanta uzata), pana la realizarea necorespunzatoare a unor legaturi intre componentele esentiale, motiv pentru care curentul electric se poate pierde pe parcursul traseului. In acest caz, cel mai bine ar fi sa consulti un specialist, programand o vizita la un service auto, unde un mecanic avizat sa iti dea diagnosticul exact.

Cuplarea electromotorului, chiar si dupa oprirea motorului – aceasta situatie este intalnita la masinile mai vechi de 10 ani (precum Loganul sau cele din Seria Golf 3 sau 4), insa poate aparea si la alte marci si modele de masini mult mai noi. Daca observi ca dupa ce ai scos cheia din contactul masinii, electromotorul ramane totusi cuplat, problema poate sa fie la acesta. De asemenea, este destul de probabil ca butucul contactului sa fie responsabil, iar din acest motiv, ar fi mai bine sa ceri parerea unui specialist, inainte de a face orice demers sau de a achizitiona o piesa, crezand ca aceasta este defecta sau uzata.

La rotirea cheiei in contact, nu se aude niciun zgomot specific si normal acestei operatiuni – In mod normal, atunci cand vrei sa pornesti motorul masinii si actionezi contactul, ar trebui sa sesizi un sunet firesc. Daca acesta nu apare, este posibil ca butucul sa fie defect, dar la fel de probabil este ca electromotorul sa fie stricat.

3. Din ce cauze se poate defecta electromotorul?

Din punctul de vedere al tipului de componente auto, electomotoarele fac parte din acea categorie ce are o durata de viata destul de indelungata, nu este o piesa consumabila, ce necesita a fi inlocuita dupa o anumita perioada de timp sau dupa o limita de kilometri parcursi cu masina. In principiu, un electromotor poate functiona in perfecta stare chiar si cativa ani buni, necesitand o ingrijire si o atentie minima. Cu toate acestea, sunt anumite actiuni pe care soferii le comit in mod frecvent eronat, anumite comportamente nepotrivite sau obiceiuri “nesanatoase” ce afecteaza existenta electromotorului si ii scurteaza durata de functionare.

Iata care sunt cauzele ce pot duce la uzarea si/sau defectarea unui electromotor:

Probleme cu/ la alimentare – Atunci cand alimentarea si transmisia curentului electric se produce cu oscilatii, iar acest lucru se intampla cu frecventa (fie o sarcina prea mare de energie electrica este transmisa catre electomotor, fie prea mica), demarorul poate trece prin diverse stari, de la supraincalzire si supraincarcare, pana la aflarea acestuia in subtensiune. In acest fel, pentru ca se produce aceasta discrepanta, durata de existenta a unui electromotor se poate diminua considerabil. Este esential sa verifici la un anumit interval tensiunea din bornele bateriei si, daca observi ca sunt inregistrate dificultati la pornirea motorului, din aceste considerente, sa remediezi problema pana cand nu este prea tarziu.

Umiditatea excesiva – Condensul rezultat in urma intervalului prea mare de la oprirea motorului pana la repornirea acestuia poate fi destul de daunator pentru electromotor. In momentul in care motorul este cald, apa este evaporata, insa cand acesta este rece, umezeala existenta poate reprezenta un factor decisiv pentru deteriorarea inzolatiei motorului si corodarea acesteia. Ideal ar fi ca orice sofer sa nu permita sa treaca un timp prea indelungat de la oprirea motorului pana la repornirea acestuia, evident in masura in care se poate, pentru a impiedica aparitia condensului.

Acumularile de praf – Praful poate fi un inamic destul de puternic pentru electomotor, dar si pentru alte compenente ale unei masini. Chiar daca particulele sunt destul de mici, acestea acumulandu-se in timp, poate duce la deterioarea demarorului, prin blocarea elementelor, ceea ce duce la supraincalzire, deci la functionarea defectuasa a acestei componente.

Lubrifierea insuficienta – Daca un sistem nu este lubrifiat corespunzator, in timp, acesta se poate defecta din cauza fortei de frecare excesive dintre piesele componente. Pe de alta parte, nici lubrifierea prea abundenta nu este recomandata, intrucat aceasta poate duce la supraincalzirea sistemului.

Caldura excesiva – Atunci cand electromotorul se supraincalzeste in mod constant, poate provoca o topire a sistemului de protectie, ce inconjoara bobina. Daca bobina nu mai este protejata, se poate produce mai des aparitia unui scurtcircuit care este menit sa defecteze intregul sistem al electromotorului. Din acest motiv, ar trebui sa te asiguri ca aceasta componenta cheie a oricarei masini este bine ventila, astfel incat supraincalzirea sa fie evitata.

4. La ce solutii poti sa apelezi atunci cand electromotorul masinii s-a stricat

Dupa cum s-a precizat anterior, electromotoarele fac parte din acea categorie de piese auto care nu sunt consumabile. Acest aspect ii confera unui demaror mai multa rezistenta si o sansa mai mica de a se deterioara. Insa, asa cum ai putut vedea mai sus, sunt anumite cauze care pot conduce, in timp, la uzarea acestui circuit. Cand acest lucru se intampla, cel mai bine este sa schimbi electromotorul, optand pentru unul nou. Totodata, aceasta piesa este destul de costisitoare, mai ales raportata la pretul altora, asadar, ai putea apela la un serviciu de dezmembrari auto, solicitand aceasta componenta. Este posibil sa gasesti un electromotor care sa se potriveasca modelului autovehiculului tau si care sa fie intr-o stare excelenta de functionare. Aceasta varianta este una cu mult mai avantajoasa din punct de vedere financiar, decat daca ai opta pentru cumpararea unuia nou. Odata ce ai achizitionat acest sistem, cel mai bine ar fi sa apelezi la un service auto pentru inlocuirea si montarea lui, astfel incat sa te asiguri ca intregul proces este facut ca la carte, iar tu nu vei intampina alte probleme.

Acestea sunt, asadar, cele mai importante lucruri pe care trebuie sa le stii despre electromotorul masinii tale. Nu uita sa tii cont de factorii decisivi care pot duce la deteriorarea rotorului, pentru a impiedica aparitia acestui proces mult prea devreme.


Publicat la 1 Martie 2019 Publicat in Sfaturi utile

Te-ar mai putea interesa