Dezmembrări Auto - Piese Auto SH - Dez.ro Site-ul Dezmembratorilor din România!

Epuratorul de gaze- Top 5 simptome ale epuratorului de gaze infundat+ Ce trebuie sa stiti atunci cand alegeti un epurator de gaze.

Timp de citire: 4 minute
Epuratorul de gaze- Top 5 simptome ale epuratorului de gaze infundat+ Ce trebuie sa stiti atunci cand alegeti un epurator de gaze.

Odata cu trecerea timpului diminuarea factorilor poluanti a devenit unul dintre principalele preocupari ale societatii. Totodata este un factor de care tin cont si producatorii de autoturisme in crearea noilor tehnologii din domeniu.

Insa, inca de prin anii ’60 unele masini au fost dotate cu un dispozitiv de filtrare al particulelor de ulei din gazele de evacuare, numit epurator de gaze. De cele mai multe ori acesta era intalnit cu precadere in cazul vehiculelor modificate, pentru a creste performantele motorului. Insa in prezent sistemele de filtrare a gazelor de evacuare precum epuratorul de gaze si supapa EGR joaca un rol foarte important in vederea reducerii poluarii produse de autoturisme.

Cuptins:

  1. Ce este epuratorul de gaze?
  2. Cum functioneaza epuratorul de gaze?
  3. Care sunt principalele simprome ale unui epurator infundat?
  1. Ce trebuie sa stiti atunci cand alegeti un epurator de gaze?

 

1.Ce este epuratorul de gaze?

Epuratorul de gaze altfel denumit si captatorul de ulei, este un dispozitiv simplu in forma de „Y” dotat cu un filtru de separare a particulelor de ulei din gazele de evacuare, montat în sistemul de recirculare a gazelor de carter. Astfel, gazele de evacuare vor fi filtrate, particulele de ulei ramanand in rezervorul de ulei al epuratorului, iar gazele evacuate vor ramane cat mai putin poluante.

 

2.Cum functioneaza epuratorul de gaze?

alt="cum functioneaza epuratorul de gaze"

Motoarele cu ardere interna ( fie ca vorbim despre cel cu aprindere interna, fie ca vorbim despre cel cu aprindere prin compresie) functioneaza, dupa cum stim deja, pe baza arderii unui amestec de aer si combustibil, proces numit combustie.

In timpul producerii procesului de combustie, cea mai mare parte a gazelor de evacuare compactate sunt impinse in atmosfera prin sistemul de evacuare al masinii. Insa, o parte din aceste gaze raman in motor si formeaza gazele de carter. Un epurator de gaze montat in sistemul de aerisire al carterului va capta in mod eficient vaporii de ulei. Aerul recirculat in motor va fi unul cat se poate de pur pentru ca acesta sa poata continua alimentarea masinii in conditii optime.

Cea mai bună varianta a captatorului de ulei este cea cu un filtru interior, de tip plasă Brillo sau o plasă metalică fină. Acest filtru creează o zonă mai mare pentru condensarea vaporilor de ulei. Excesul de ulei care se acumulează de-a lungul timpului in rezervorul epuratorului se poate indeparta printr-un proces foarte simplu ( deschiderea dopului de golire) si golirea propriu zisa a rezervorului.

 

3.Care sunt principalele simptome ale unui epurator infundat?

In cazul motoarelor cu injectie directa, epuratorul de gaze infundat cauzeaza mai multe simptome, insa cele mai des intalnite sunt:

  • Prezenta petelor de ulei in blocul motor. Intrucat este un sistem de filtrare a vaporilor de ulei, primul simptom al epuratorului de gaze infundat este clar, prezenta petelor de ulei in blocul motor si uneori chiar si consumul crescut de ulei.
  • Defectarea sistemelor de pre-incalzire a motorului. Arderea amestecului aer-combustibil este realizata de catre un intreg sistem de pre-incalzire a motorului format din bujii, conectori electrici, modul de control si calculator de injectie. Piesa cheie a sistemului este bujia. Aceasta este alimentata de curent electric producand temperaturi de pana la 850 ̊C in aproximativ 4 minute si astfel asigura aprinderea amestecului aer- combustibil.
  • Zgomotele neobijnuite in zona motorului. Intotdeauna astfel de zgomote ascund o defectiune sau cel putin o anticipeaza. Este recomandata o vizita la un service autorizat pentru o constatare precisa.
  • Consum crescut de combustibil. Desi este un simptom intalnit si in cazul altor piese, nu este deloc de neglijat. Verificati cu regularitate starea de functionare a epuratorului. O simpla analiza vizuala sau un tester profesional poate confirma sau infirma defectarea captatorului.
  • Scaderea puterii motorului. Intrucat motorul are nevoie de aer cat mai putin viciat pentru a functiona in parametrii optimi, starea de functionare a sistemelor de filtrare a gazelor recirculate este extrem de importanta.

 

4.Ce trebuie sa stiti atunci cand alegeti un epurator de gaze?

Probabil va intrebati de ce nu toate masinile sunt dotate cu un epurator de gaze. Ei bine aceasta piesa este intalnita cu precadere in cazul motoarelor mai puternice sau in cazul masinilor modificate. Facem referire strict la modificari in vederea cresterii puterii motorului fata de varianta de fabrica. Odata cu trecerea timpului si nivelul de poluare a crescut. Tocmai de aceea tot mai multi producatori opteaza pentru dotarea masinilor cu sistem de filtrare a gazelor de evacuare. Daca ati decis ca este momentul sa achizitionati un epurator de gaze, trebuie sa acordati o atentie deosebita anumitor detalii legate de acesta. Desi arata banal si multi ar spune ca il pot confectiona singuri din cateva piese, puteti avea neplacuta surpriza ca lucrurile sa nu fie chiar atat de simple.

  • Cea mai mare problema apare in cazul unui epurator de gaze fara filtrul interior. In cazul nefericit in care vaporii de ulei patrund in sistemul de admisie vor forma depuneri calamina. In timp depunerile pot duce la blocarea EGR-ului sau a supapelor si pistoanelor.
  • In al doilea rand, materialul din care sunt fabricate furtunele trebuie sa fie unul de buna calitate. Multe materiale plastice nu rezista la presiunea si temperatura ridicata din compartimentul motorului. Cu alte cuvinte, exista riscul ca furtunul sa se topeasca mai devreme sau mai tarziu.
  • Daca doriti sa fabricati propriul epurator de gaze, puteti lua in considerare si achizitionarea uneia din optiunile ieftine de pe piata. Cu usoare ajustari si inbunatatiri cu siguranta veti obtine un bun epurator. Important este sa folositi un filtru din otel inoxidabil pentru a nu se arde.
  •  Vestea buna este ca exista o multime de companii de renume care produc cele mai bune captatoare de ulei. Spre exemplu Cusco, Mishimoto si Greddy. Piesele produse de acestia sunt dotate cu supape de scurgere si verificare a nivelului de ulei. Astfel acestea sunt foarte usor de folosit.

 

Dacă luați în serios performanțele vehiculului și doriți să prelungiți durata de viață a motorului acesteia puteti opta pentru adaugarea unui epurator de gaze (sau captator de ulei). Este o imbunatatire ușor de realizat și accesibila ca si costuri, pe care oricine o poate efectua. Veti putea fi surprinsi de ceea ce poate face această modificare minoră.

 

Publicat la 8 August 2019 în Sfaturi utile
Te-ar mai putea interesa
Motorul se opreste in mers? 5 cauze comune ale opririi motorului in mers+ top sfaturi
Motorul se opreste in mers? 5 cauze comune ale opririi motorului in mers+ top sfaturi

Desi este o piesa complexa, putem spune pe scurt ca motorul este inima unei masini. Acesta are rolul...

Află detalii
Simptomele unui debitmetru de aer defect. Probleme, Cauze si Solutii
Simptomele unui debitmetru de aer defect. Probleme, Cauze si Solutii

Prin definitie, motorul masinii functioneaza pe baza arderii interne a unui amestec de aer si combus...

Află detalii